Biuletyn Informacji Publicznej
URZĘDU MIASTA CHEŁMŻY

Wyszukiwarka

Odnośniki

Intranet

Zaloguj się
:
:

Kalendarium

« poprzedni miesiąckwiecień 2024» następny miesiąc
PnWtŚrCzwPtSobNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń w wybranym okresie

Przejdź do: www.chelmza.pl

Treść strony

U C H W A Ł A NR XXIV/196/2000
Rady Miejskiej Chełmży
z dnia 29 września 2000 roku
w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady Miejskiej Chełmży.

Na podstawie art. 3 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) w związku z § 33 statutu Miasta Chełmży, uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się Regulamin Rady Miejskiej Chełmży stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej Chełmży.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniki Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego Statutu Miasta Chełmży uchwalonego w dniu 29 września 2000 roku.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zdzisław Stasik




Załącznik do Uchwały Rady Miejskiej
Nr XXIV/196/2000 z dnia 29.09.2000

R E G U L A M I N
R A D Y M I E J S K I E J

I. Obradowanie

§ 1 . Sesje Rady są jawne, co oznacza że Przewodniczący Rady w sposób ustalony w toku przygotowania sesji podaje do wiadomości mieszkańców informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad. Informację podaje się co najmniej na 3 dni przed sesją w sposób zwyczajowo przyjęty z wyjątkiem sesji zwoływanych w trybie określonym w § 10 pkt 1 Statutu.

§ 2. Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy składu Rady (quorum) chyba, że ustawa stanowi inaczej.

§ 3. 1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek Zarządu bądź radnych Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie. Może mieć to miejsce w przypadku niemożności rozpatrzenia na jednym posiedzeniu całości spraw porządku obrad lub jego rozszerzenia, potrzeby uzupełnienia materiałów, dużej ilości dyskutantów lub innych nieprzewidzianych okoliczności .
2. Przewodniczący obrad zwany dalej „Przewodniczącym” podejmuje decyzję o jej przerwaniu w przypadku braku quorum w trakcie obrad. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy opuścili obrady odnotowuje się w protokole sesji .
§ 4. 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły :
„Otwieram sesję Rady Miejskiej Chełmży”.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum zamyka obrady i wyznacza nowy termin sesji informując o tym radnych. W protokole odnotowuje się przyczyny dla których sesja się nie odbyła.

§ 5. 1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad, Przewodniczący zarządza wybór sekretarza obrad.
2. Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad, który podlega przyjęciu przez głosowanie.
3. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić każdy radny, Burmistrz lub Zastępca Burmistrza.

§ 6. 1. Radni mogą składać interpelacje, zapytania, wnioski oraz komunikaty .
2. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym charakterze. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania. Interpelacje składa się ustnie lub na piśmie na ręce Przewodniczącego. Składanie interpelacji nie może trwać dłużej niż 2 minuty. W sprawie interpelacji oraz udzielonej na nią odpowiedzi dyskusji się nie przeprowadza.
3. Zapytania składa się ustnie w sprawach bieżących. Postawienie zapytania może trwać nie dłużej niż 1 minutę, udzielenie zaś odpowiedzi – nie dłużej niż 5 minut. Nad zapytaniem i udzieloną odpowiedzią nie przeprowadza się dyskusji. Przewodniczący może dopuścić do postawienia zapytań dodatkowych, przy czym w pierwszej kolejności możliwość taka przysługuje składającemu zapytanie. Dodatkowe zapytania nie mogą trwać dłużej niż 30 sekund, a łączna uzupełniająca odpowiedź nie może trwać dłużej niż 5 minut.
4. Wniosek to propozycja określonych działań. Wnioski składa się ustnie lub pisemnie na ręce Przewodniczącego. W sprawie wniosku oraz udzielonej odpowiedzi nie przeprowadza się dyskusji. Postawienie wniosku może trwać nie dłużej niż 1 minutę, udzielenie odpowiedzi – nie dłużej niż 5 minut .
5. Odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski udziela osoba wskazana przez Przewodniczącego. W przypadku niemożności udzielenia odpowiedzi na sesji, na której zostały złożone, odpowiedzi udziela się na piśmie, w terminie trzytygodniowym licząc od dnia doręczenia interpelacji, zapytania lub wniosku adresatowi.
6. Przedmiotem oświadczenia i komunikatu nie może być sprawa, której merytoryczna treść jest interpelacją, zapytaniem lub wnioskiem. Oświadczenia i komunikaty nie mogą trwać dłużej niż 5 minut. Nad oświadczeniem i komunikatem nie przeprowadza się dyskusji.

§ 7. 1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad za zgodą Rady.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń. W przypadku wniosku formalnego, poza kolejnością może również udzielić głosu dla repliki.
3. Przewodniczący przyjmuje pisemne wystąpienie radnego nie wygłoszone na sesji do protokołu, informując o tym Radę.
4. W ciągu całej sesji Przewodniczący udziela głosu w sprawie zgłaszania wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:
1) stwierdzenia quorum,
2) zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,
3) odesłania sprawy do komisji,
4) zakończenia dyskusji,
5) zamknięcia listy mówców,
6) głosowania bez dyskusji,
7) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,
8) tajnego głosowania,
9) przeliczenia głosów,
10) przerwania, odroczenia, zamknięcia sesji bądź posiedzenia.
5. W dyskusji w sprawie formalnej mogą być tylko dwa przemówienia: jedno „za” i jedno „przeciw”. Nie dotyczy to wniosków w sprawie zakończenia dyskusji i zamknięcia listy mówców.
Przewodniczący poddaje wniosek formalny pod głosowanie. Rada decyduje w tych sprawach w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

§ 8. 1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.
2. Przewodniczący może czynić uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji.
3. W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu swoim radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub przekracza przeznaczony dla niego czas, Przewodniczący zwraca uwagę radnemu: „do rzeczy”, a po dwukrotnym zwróceniu uwagi może odebrać radnemu głos.
4. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji – Przewodniczący przywołuje radnego „do porządku” , a gdy przywołanie „do porządku” nie odniosło skutku odbiera mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.
5. Postanowienia ust. 2, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady, występujących na sesji.

§ 9. Przewodniczący nakazuje opuszczenie obrad przez osoby spoza Rady, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 10. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: „zamykam sesję Rady Miejskiej Chełmży”. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.
2. Postanowienie ust. 1 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 11. 1. Warunki organizacyjne niezbędne dla prawidłowej pracy Rady na sesji dotyczące zwłaszcza miejsca obrad, a także porządku po jej zakończeniu – zapewnia Burmistrz.
2. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla tego miejsca.

§ 12. Z każdej sesji sporządza się protokół wg postanowień § 18 Statutu. Przebieg obrad można utrwalić przy pomocy aparatury audiowizualnej. Utrwalone materiały służą wyłącznie do użytku wewnętrznego Rady i podlegają kasacji po zatwierdzeniu protokołu z nagranej sesji z wyjątkami określonymi przez Radę.

§ 13. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym (związanych z porządkiem obrad), które mogą być odnotowane w protokole z sesji.

§ 14. Uchwały Rady podejmowane są zgodnie z dyspozycją § 32 Statutu.

§ 15. Obrady Rady nad projektem uchwały obejmują uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, sprawozdanie komisji, pytania radnych, odpowiedzi wnioskodawcy oraz dyskusję .

§ 16. Rada może przyjąć projekt uchwały bez poprawek lub z poprawkami, odrzucić projekt, skierować sprawę do rozpatrzenia przez właściwą komisję.

§ 17. 1. Porządek głosowania projektów uchwał na sesji Rady jest następujący:
1) głosowanie poprawek do poszczególnych paragrafów przede wszystkim tych, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach a w razie wątpliwości na wniosek radnego poprawki głosowane są wg kolejności zgłoszenia,
2) głosowania projektu uchwały z autopoprawkami w całości wraz z przyjętymi poprawkami.
2. Radny, który nie zgadza się z treścią podjętej uchwały może złożyć do protokołu swoje „odrębne zdanie” wraz z uzasadnieniem na piśmie w terminie trzech dni od zakończenia sesji. Powyższe uzasadnienie stanowić będzie załącznik do protokołu.
3. Przewodniczący może odroczyć głosowanie nad całością projektu uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami.

§ 18. 1. Uchwała Rady powinna zawierać przede wszystkim :
1) datę i tytuł,
2) podstawę prawną,
3) określenie zadania i w miarę możliwości środków ich realizacji,
4) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz sprawujących nadzór nad jej realizacją,
5) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualnie czas jej obowiązywania.
2. Uchwały opatruje się: numerem sesji (numeracja rzymska), numerem uchwały (numeracja arabska) wg kolejności jej podjęcia ze wskazaniem roku podjęcia.
3. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub wskazany przez niego Wiceprzewodniczący.
4. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje w odrębnym zbiorze .
5. Uchwały przekazuje się do Zarządu Miasta .


II. Tryb głosowania

§ 19. Rada stosownie do przepisów ustaw oraz postanowień Statutu i niniejszego regulaminu podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym lub tajnym zwykłą większością głosów, chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 20. 1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za oddane głosy uznaje się te, które oddano: „za” , „przeciw” oraz „wstrzymujące”.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami opatrzonymi pieczęcią urzędową Rady. Treść kartki odpowiada przedmiotowi głosowania. Głosujący dokonuje wyboru poprzez skreślenie jednego ze znajdujących się na kartce wskazań: „za” i „przeciw”. Dokonanie skreśleń w inny sposób lub brak skreślenia powoduje, że głosujący nie dokonał wyboru, a oddany głos jest głosem nieważnym.

§ 21. 1. Zwykła większość występuje wtedy, gdy liczba głosów „za” jest większa niż głosów „przeciw”.
2. Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
3. Dla ważności głosowania decydującą jest liczba radnych obecnych na sali w momencie głosowania.
4. Ustawowy skład Rady to liczba radnych określona w § 9 Statutu .

§ 22. 1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący przy pomocy sekretarza obrad.
2. Głosowanie tajne przeprowadza powołana na sesji spośród radnych komisja skrutacyjna.
3. Protokół komisji skrutacyjnej odczytuje przewodniczący komisji i przekazuje go sekretarzowi obrad wraz z kartkami z przebiegu głosowania.

III. Komisje

§ 23. 1. Komisje Rady działają w oparciu o plany pracy, zatwierdzone przez Radę. Rada może zlecić dokonanie w nich uzupełnienia.
2. Komisje zgodnie z planami pracy odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości oraz podejmują rozstrzygnięcia uchwalając dezyderaty, opinie a także przyjmując sprawozdania i projekty: uchwał, oświadczeń, deklaracji i apeli Rady .
3. Przewodniczący Rady może w każdym czasie polecić zwołanie posiedzenia komisji.

§ 24. 1. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji .
2. Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący komisji a w razie jego nieobecności zastępca. Uprawnienia zastępców przewodniczących komisji dotyczą tylko i wyłącznie wewnętrznego toku prac komisji .
3. Szczegółowe zasady działania, w tym zwłaszcza odbywania posiedzeń, obradowania oraz powoływania zespołów komisje ustalają we własnym zakresie. Wizytacje komisji i kontrole na terenie działania Rady wymagają upoważnienia Przewodniczącego Rady. Wyklucza się indywidualne kontrole radnych.
4. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisuje prowadzący posiedzenie i protokolant. Protokół zostaje przedłożony do wglądu radnych w nieprzekraczalnym terminie 14 dnia od odbycia posiedzenia .
5. Dokumentacja pracy komisji obejmuje:
1) plan pracy,
2) protokoły z posiedzeń,
3) wypracowane stanowisko, w tym w sprawach zleconych przez Przewodniczącego Rady, Radę, Zarząd lub z własnej inicjatywy,
4) opinie projektów uchwał,
5) rejestr wniosków.

§ 25. Corocznie i na żądanie Rady komisje przedkładają na sesji sprawozdania ze swej działalności.

§ 26. Postanowienia § § 23 – 25 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji powołanych przez Radę.

drukuj ()

Metryka

  • opublikował: Małgorzata Karpińska
    data publikacji: 2004-04-16 10:21
  • zmodyfikował: Administrator - UM Chełmża
    ostatnia modyfikacja: 2014-06-05 10:05

« wstecz

Opis strony

Redaguje: Małgorzata Karpińska, Biuro Rady Miejskiej, 87-140 Chełmża, ul. Hallera 2, tel. (0-56) 675-22-91 w. 43

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 36364
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2014-06-05 10:05:39