Biuletyn Informacji Publicznej
URZĘDU MIASTA CHEŁMŻY

Wyszukiwarka

Odnośniki

Intranet

Zaloguj się
:
:

Kalendarium

« poprzedni miesiącmarzec 2024» następny miesiąc
PnWtŚrCzwPtSobNd
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń w wybranym okresie

Przejdź do: www.chelmza.pl

Treść strony

Odpowiedzi i wyjaśnienia do zapytań oferentów

Chełmża, 17 kwietnia 2013 r.

 

 

Dot. postępowania przetargowego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na „Odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych z terenu Gminy Miasto Chełmża oraz utworzenie, utrzymanie i obsługę Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych”-GKM.271.1.3.2013.

 

W nawiązaniu do wniosku złożonego w dniu 11.04.2013 r. przez jednego z oferentów, który wniósł o modyfikację i wykreślenie z postanowień SIWZ zapisów rozdz. II, pkt 2.15; 2.16.; 2.17w przedmiotowym postępowaniu uprzejmie informuję, co następuje.

Elementem obligatoryjnych zadań własnych gminy w zakresie zapewnienia czystości
i porządku na jej terenie będzie m.in. tworzenie punktów selektywnego zbierania. Zgodnie
z art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach gminy tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego
z gospodarstw domowych.

Oferent w piśmie wskazuje, że warunki przetargu oraz opis dokonania oceny spełniania warunków zostały sformułowane w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Zamawiający pragnie wskazać, że sformułowane warunki SIWZ są takie same dla wszystkich chętnych podmiotów, którzy zechcą wziąć udział w postępowaniu. Z zasadą bowiem uczciwej konkurencji nierozłącznie związana jest zasada równości, zwana również zasadą równego traktowania ubiegających się o zamówienie.

Zgodnie z tą zasadą wszystkich wykonawców należy traktować na równych zasadach, z zachowaniem tożsamych kryteriów wobec wszystkich. Zasada równego traktowania oznacza zakaz dyskryminowania poszczególnych wykonawców ze względu na ich status prawny. Aktualna pozostaje teza wyroku Sądu Najwyższego z 13 grudnia 1999 r., gdzie Sąd Najwyższy stwierdza, iż: z reguł równości i uczciwej konkurencji wynika, że o zamówienie publiczne zasadniczo może ubiegać się każdy, nawet osoba nieprowadząca zawodowej działalności gospodarczej, jeżeli tylko spełnia ustawowe lub indywidualnie wyznaczone przez zamawiającego warunki.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w art. 3 ust. 2 pkt  5 nakłada na gminy obowiązek ustanowienia selektywnego zbierania odpadów komunalnych. W tym celu zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 6 przywołanej ustawy, gminy tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych. Punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych jest nowym zobowiązaniem nałożonym na gminy, o którym mowa w przedmiotowej ustawie. Na terenie miasta Chełmży nie ma obecnie takiego punktu co oznacza, iż brak jest podmiotu, który mógłby być w tej sytuacji uprzywilejowany w  prowadzonym przetargu.

Punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych ( „PSZOKi”) stanowią zatem istotny element systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w coraz większej ilości polskich miast i gmin. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadzana obecnie przez samorządy, do obowiązków własnych gminy zalicza tworzenie PSZOK-ów zapewniających łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy.Nie sposób wyobrazić sobie efektywny system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy bez miejsca, do którego mieszkańcy dostarczyć mogą wytworzone przez siebie odpady problemowe, a w szczególności:

- odpady budowlane i remontowe, w szczególności gruz,

- zużyte sprzęty, meble, dywany i inne odpady wielkogabarytowe,

- zużyte opony,

- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

- odpady zielone,

- wszelkiego rodzaju odpady niebezpieczne, chemikalia i  opakowania po nich.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Środowiska, zamieszczonym na stronie www.mos.gov.pl „w przypadku tworzenia punktów selektywnego zbierania przez gminę, gmina może powiązać selektywne zbieranie w takich punktach z odbieraniem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w ramach jednego przetargu na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych, o którym mowa w art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wówczas wymagania w tym zakresie są elementem SIWZ i umowy zawieranej z wykonawcą.” Natomiast należy zauważyć, że w przeciwieństwie do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, gdzie ustawodawca ograniczył wybór sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej (poprzez wymóg wyboru wykonawcy w drodze przetargu), zagospodarowanie odpadów komunalnych, w tym prowadzenie punktów selektywnego zbierania, może się odbywać na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), a więc gmina może tę działalność prowadzić m.in. poprzez własne jednostki budżetowe.

Mając powyższe na uwadze – Zamawiający stwierdza, iż nie doszło do naruszenia  art. 7 ust. 1  i art. 29 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz art. 3 ust. 2 i art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, dlatego wniosek o modyfikację
i zmianę treści SIWZ nie zostaje uwzględniony.

 

 

 BURMISTRZ Miasta Chełmży

                                                                                                     mgr Jerzy Czerwiński

 

 

drukuj (Odpowiedzi i wyjaśnienia do zapytań oferentów)

Metryka

  • opublikował: Administrator - UM Chełmża
    data publikacji: 2013-04-17 14:11

« wstecz

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 408357
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2022-10-19 07:59:30