Biuletyn Informacji Publicznej
URZĘDU MIASTA CHEŁMŻY

Wyszukiwarka

Odnośniki

Intranet

Zaloguj się
:
:

Kalendarium

« poprzedni miesiąckwiecień 2024» następny miesiąc
PnWtŚrCzwPtSobNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń w wybranym okresie

Przejdź do: www.chelmza.pl

Treść strony


R A D A

§ 9. 1. W skład Rady wchodzą radni w liczbie określonej ustawą, to jest 15.
2. Zasady i tryb wyboru członków Rady określa ustawa.
3. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.
4. Rada sprawuje kontrolę :
1) na sesjach poprzez rozpatrywanie sprawozdań oraz informacji,
2) przez Komisję Rewizyjną, a ponadto przez pozostałe Komisje Rady po-woływane do wykonywania określonych zadań .
5. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów .
6. Rada, przed upływem kadencji, może być odwołana wyłącznie w drodze refe-rendum przeprowadzonego z inicjatywy Rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji .
7. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% upraw-nionych do głosowania.

§ 10. 1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady po-przedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wybo-rów do rad na obszarze całego kraju.
1a. Po upływie terminu określonego w ust.1 pierwszą sesję zwołuje Woje-wódzki Komisarz Wyborczy w trybie określonym ustawą.
2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1 obejmują :
1) określenie daty, godziny i miejsca sesji nowo wybranej Rady,
2) przygotowanie porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród nowo wybranych radnych do momentu wyboru Przewodniczącego .
3. Projekt porządku obrad, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 powinien obejmo-wać sprawozdanie dotychczasowego Burmistrza o stanie finansów Miasta .

§ 11. 1. Na pierwszej sesji po wyborze Rady nowej kadencji, Rada wybiera w od-rębnych głosowaniach ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewod-niczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej poło-wy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
2. 11Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.

§ 12. 1. Przewodniczący organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. Do zadań Przewodniczącego należy w szczególności :
1) opracowanie rocznego planu pracy Rady,
2) ustalenie przedmiotu i terminu obrad Rady,
3) reprezentowanie Rady
4) zapraszanie na posiedzenia Rady przedstawicieli organów i instytucji oraz przedstawicieli różnych środowisk nie reprezentowanych w Radzie,
5) kierowanie obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
6) zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał,
7) podpisywanie uchwał,
8) reprezentowanie Rady na zewnątrz,
9) czuwanie nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,
10) koordynacja prac Komisji,
11) przygotowywanie wstępnych propozycji podstawowych kierunków działania Rady ,
12) współpraca i współdziałanie z środkami masowego przekazu, informo-wanie ich o działalności Rady,
13) współdziałanie z Burmistrzem,
14) dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za Urząd wobec Burmistrza, z wyjątkiem ustalania wynagrodzenia.
2. Do Wiceprzewodniczącego zastępującego Przewodniczącego stosuje się przepisy dotyczące Przewodniczącego.
3. (uchylony)

§ 13. 1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych zgodnie z planem sesji Rady lub na sesjach zwoływanych na wniosek.
2. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał .
3. Na pierwszym posiedzeniu sesji Rada wybiera ze swego grona w głosowaniu jawnym sekretarza obrad. Sekretarz obrad nadzoruje prowadzenie protokołu oraz ustala liczbę oddanych głosów w głosowaniu jawnym.
4. Sesje mogą składać się z jednego lub kilku posiedzeń. Terminy dalszych po-siedzeń w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący i zawiadamia ustnie radnych i członków spoza Rady o posiedzeniu.
5. Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złoże-nia wniosku przez Burmistrza lub co najmniej ¼ ustawowego składu Rady.
6. Wniosek o zwołanie sesji powinien zawierać porządek obrad wraz z pro-jektami uchwał.

§ 14. 1. O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie radnych, Burmistrza co naj-mniej na 3 dni przed terminem posiedzenia przekazując niezbędne materia-ły. W zawiadomieniu należy wskazać miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia posiedzenia, proponowany porządek obrad, załączając projekty uchwał wraz z uzasadnieniami i opiniami właściwych komisji. Uzasadnienia nie wyma-gają projekty uchwał dotyczące spraw personalnych i spraw organizacyj-nych w zakresie odnoszącym się do Rady.
2. Zawiadomienia o terminach sesji w sprawach :
1) uchwalenia budżetu Miasta oraz rozpatrywania sprawozdania z wyko-nania budżetu Miasta i udzielenia absolutorium Burmistrzowi z tego ty-tułu,
2) uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
3) uchwalania programów gospodarczych,
wraz ze stosownymi materiałami powinny być dostarczone w terminie 7 dni przed wyznaczonym terminem .
3. Termin sesji Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie stosownych komunikatów na tablicach ogłoszeń w Urzę-dzie. Komunikaty można obwieścić dodatkowo za pośrednictwem lokalnej prasy.
4. W razie przewidywanego masowego udziału publiczności w sesji Rady, Przewodniczący może zarządzić odbycie sesji w innym stosownym miej-scu, a ponadto zadecydować o nagłośnieniu obrad bądź innym sposobie przekazania ich treści .

§ 15. 1. Na pierwszym posiedzeniu w ramach sesji Rada ustala porządek obrad oraz dokonuje przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji .
2. W porządku obrad każdej zwyczajnej sesji winna się znajdować informa-cja z pracy Burmistrza w okresie międzysesyjnym. Burmistrz przekazuje Przewodniczącemu pisemną informację w tym zakresie co najmniej 7 dni przed ustalonym terminem sesji Rady.
3. Ewentualne wyjaśnienia w przedmiocie złożonej informacji o pracy Bur-mistrza w okresie międzysesyjnym składa Burmistrz lub wyznaczony przez niego pracownik Urzędu bądź jednostki organizacyjnej. Wyjaśnienia mogą być złożone na piśmie w terminie trzytygodniowym licząc od dnia, w któ-rym odbyła się sesja.
4. Sprawozdania z działalności Komisji oraz opinie dotyczące materiałów bę-dących przedmiotem obrad danej sesji składa Przewodniczący lub wyzna-czony przez Komisję radny – sprawozdawca .

§ 16. 1. Porządek obrad każdej zwyczajnej sesji zawiera ponadto w szczególności :
1) interpelacje,
2) wnioski i zapytania,
3) oświadczenia,
4) komunikaty.
2. Punkty porządku obrad wymienione w ust. 1 umieszcza się w proponowa-nym porządku obrad przed punktem „zamknięcie sesji”.
3. (uchylony)
3. Odpowiedzi na interpelacje, zapytania oraz na wnioski udziela stosow-nie do zawartych w nich zagadnień, Przewodniczący, przewodniczący Ko-misji, Burmistrz, Z-ca Burmistrza, wyznaczony przez Burmistrza pracownik lub kierownik.
4. 26W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi na interpelacje , zapytania lub wnioski , odpowiedź winna być udzielona na pi-śmie w terminie trzytygodniowym licząc od dnia w którym odbyła się sesja Rady.

§ 17. 1. W sesjach Rady biorą udział, z prawem zabierania głosu w każdym punkcie porządku obrad, Burmistrz, Z-ca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik.
2. W sesjach uczestniczą inne osoby bądź ich przedstawiciele, o ile jest to wskazane ze względu na sprawy będące przedmiotem obrad.
3. Osoby bądź ich przedstawiciele, o których mowa w ust. 2, biorą udział w sesjach za uprzednią zgodą Rady.

§ 18. 1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawie-rać :
1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) informację o tym, kto prowadził obrady i kto pełnił funkcję sekretarza ob-rad,
4) stwierdzenie o przyjęciu protokołu z poprzedniego posiedzenia,
5) przyjęty porządek obrad,
6) przebieg obrad (streszczenie dyskusji, pełna treść interpelacji, zapytań, wniosków, oświadczeń i komunikatów),
7) czas trwania posiedzenia,
8) podpis prowadzącego obrady, sekretarza obrad oraz protokolanta.
2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały cyframi arabskimi. Szczegółowe zasady numerowania i postępowania z protokołami określa in-strukcja kancelaryjna dla organów gminy i związków międzygminnych .
3. Uchwały Rady oraz wyciąg z protokołu zawierający interpelacje, zapytania i wnioski Przewodniczący przekazuje Burmistrzowi w terminie 3 dni licząc od dnia w którym odbyło się posiedzenie Rady .
4. Odpis protokołu Przewodniczący przekazuje Burmistrzowi w terminie 14 dni licząc od dnia w którym odbyło się posiedzenie Rady.
5. Protokoły przechowuje się w biurze Rady.
6. Każdy mieszkaniec Miasta ma prawo wglądu do protokołu, robienia nota-tek, odpisów, z wyjątkiem protokołu lub jego części zawierających treści wymagających ochrony przed nieuprawnionym ujawnieniem, stosownie do przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych i ustawy o ochronie danych osobowych.
7. W sprawach dotyczących udostępniania dokumentów i korzystania z nich stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 19. Sesje Rady są jawne poza przypadkami przewidzianymi ustawą .

§ 20. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje :
1) (uchylony)
2) Burmistrzowi,
3) radnym w liczbie co najmniej 5,
4) Komisjom,
5) grupie co najmniej 100 mieszkańców Miasta posiadającym prawo wybiera-nia stosownie do ustawy regulującej wybory do rad gmin.

§ 21. 1. Rada powołuje Komisję Rewizyjną oraz inne Komisje stałe określając w odrębnej uchwale ich liczbę, skład osobowy, nazwę oraz zakres działania.
2. Do wykonywania określonych zadań Rada może powołać komisje doraźne, określając w uchwale ich skład, zakres działania oraz czas na który zostały powołane.

§ 22. Do zadań Komisji należy w szczególności :
1) przeprowadzanie kontroli pracy Burmistrza i jednostek organizacyjnych w zakresie spraw dla których Komisja została powołana, a zleconych przez Radę,
2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych Komisji przez Radę oraz spraw przekazywanych przez członków Komisji i Przewodniczącego,
3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
4) sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady,
5) 32 przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców Miasta w sprawach dotyczących działalności Burmistrza, Urzędu, jednostek orga-nizacyjnych odpowiednio do zakresu kompetencji komisji.

§ 23. 1. W skład Komisji wchodzą radni. Obowiązkiem radnego jest uczestnictwo w pracy jednej Komisji.
2. Przewodniczącego Komisji wybiera Rada. Zastępcę przewodniczącego wybiera Komisja spośród jej członków.
3. (uchylony)

§ 24. 1. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy w terminie do dnia 15 grudnia każdego roku oraz sprawozdania z działalności w terminie do 31 stycznia następnego roku po okresie sprawozdawczym .
2. Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu poszczególne sprawy na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez Przewodniczącego na wniosek przewodniczącego Komi-sji.

§ 25. 1. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia Komisji i ustala projekt po-rządku dziennego w trybie określonym w § 14 ust. 1. W razie nieobecności przewodniczącego obowiązki te spełnia jego zastępca.
2. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak jak raz w kwartale.
3. Komisje mogą wyłaniać zespoły oraz odbywać wspólne posiedzenia.
4. Komisje w uzasadnionych przypadkach mogą korzystać z pomocy eks-pertów, po uzgodnieniu z Burmistrzem jeżeli miałoby to powodować skutki finansowe.
5. Do Komisji stosuje się odpowiednio postanowienia regulaminu obrad Ra-dy.

§ 26. 1. Komisja Rewizyjna wykonuje zadania zlecone przez Radę w zakresie działalności Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych. Upraw-nienie to nie narusza uprawnień innych komisji powołanych przez Radę.
2. 36Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Burmistrzowi.
3. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, za wyjątkiem Przewodni-czącego, Wiceprzewodniczącego.
4. Kompetencje i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin stano-wiący załącznik nr 6 do statutu.

§ 27. 1. Radni mogą tworzyć w Radzie kluby oparte na zasadzie politycznej lub programowej.
2. Klub tworzy co najmniej 5 radnych.
3. Władze klubów podają do wiadomości Przewodniczącego nazwę i ich skła-dy osobowe.
4. Radny może należeć tylko do jednego klubu.
5. Regulamin klubów radnych określa załącznik nr 7 do statutu .

§ 28. 1. Radny jest obowiązany brać udział w pracy Rady, jej organów oraz komisji do których został powołany lub desygnowany.
2. Rada może delegować radnego do uczestniczenia w działaniach innych or-ganów oraz instytucji.
3. Radny zobowiązany jest do utrzymywania stałego kontaktu z wyborcami.
4. Radnych, którzy bez uzasadnionych powodów nie wypełniają swoich obo-wiązków, na wniosek Przewodniczącego Rada upomina na piśmie.
5. Jeżeli upomnienie okaże się bezskuteczne Rada może powiadomić o nie wypełnianiu obowiązków przez radnego wyborców poprzez ogłoszenie tego faktu w prasie lokalnej.

§ 29. 1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy pu-blicznych.
2. Na zasadach ustalonych przez Radę radnym przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych .

§ 30. 1. Uchwały Rady ogłasza się poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie.
2. Uchwała może przewidywać szczególny tryb jej ogłaszania.
3. Przewodniczący, stosownie do potrzeb, ogłasza w formie obwieszczeń tek-sty jednolite uchwał oraz prostuje ewentualne błędy pisarskie i językowe w uchwałach.

§ 31. 1. Urząd prowadzi rejestr uchwał Rady dostępny do powszechnego wglądu w biurze Rady.
2. Urząd ponadto prowadzi rejestr wydawanych przez Przewodniczącego upoważnień i pełnomocnictw.

§ 32. 1. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co naj-mniej połowy jej składu, chyba że przepisy stanowią inaczej. Głosowanie odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie tajne (niejawne) przeprowadzane jest w przypadkach przewi-dzianych ustawą. Głosowanie odbywa się przez dokonanie skreślenia (skreśleń) na kartce i wrzucenie jej do urny.
3. Wyniki głosowania ogłasza prowadzący obrady sesji bezzwłocznie po do-ręczeniu mu protokołu wyników głosowania przez przewodniczącego ko-misji skrutacyjnej.
4. W przypadku równej liczby głosów w głosowaniu jawnym rozstrzyga głos prowadzącego obrady sesji.
5. Uchwały podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący.

§ 33. Szczegółowy tryb pracy Rady, jej Komisji oraz wykonywanie obowiązków przez radnych określa regulamin Rady ustalony odrębną uchwałą.
 

drukuj ()

Metryka

  • [treść archiwalna]
  • opublikował: Małgorzata Karpińska
    data publikacji: 2003-07-09 13:55
  • zmodyfikował: Administrator - UM Chełmża
    ostatnia modyfikacja: 2011-02-15 15:46

« wstecz

Opis strony

Redaguje: Małgorzata Karpińska, Biuro Rady Miejskiej, 87-140 Chełmża, ul. Hallera 2, tel. (0-56) 675-22-91 w. 43
Jarosław Smyczyński, Wydział Organizacyjny, 87-140 Chełmża, ul. Hallera 2, tel. (0-56) 675-22-91 w. 34

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 42631
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2019-07-23 13:58:23