Udostępnienie danych z rejestru dowodów osobistych w trybie jednostkowym
Jednostka prowadząca sprawę:
Wydział Spraw Społecznych i Obywatelskich
adres: ul. Gen. Józefa Hallera 2, Chełmża
telefony: 56/675 20 17, 56/639 23 46;
e-mail: dowodyosobiste@chelmza.pl
Podstawa prawna
- art. 46 oraz 50 ust. 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2025 r., poz. 274 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 14 lipca 2022 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1493).
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL (Dz. U. 2017 r., poz. 2482),
- art. 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r. str. 1),
I. Sposób załatwienia sprawy:
Wnioskodawca wskazuje we wniosku o udostępnienie danych jedynie te dane o osobie, której wniosek dotyczy, które są mu znane i które pozwolą na jej wyszukanie w Rejestrze Dowodów Osobistych.
Wniosek o udostępnienie danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych składa się osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub ważnego paszportu.
Wniosek można złożyć bezpośrednio w urzędzie, przesłać pocztą lub przekazać w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
II. Wymagane dokumenty:
- wniosek o udostępnienie danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych,
- druk można przesłać drogą elektroniczną, wypełniając formularz znajdujący się na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP) i wysłać jako pismo ogólne,
- dokument potwierdzający interes prawny wnioskodawcy do uzyskania żądanych danych lub dokument potwierdzający interes faktyczny, a podmiot udostępniający dane uzyska zgodę osoby, której udostępniane dane dotyczą,
- dokument stwierdzający tożsamość,
- opłata skarbowa, opłata administracyjna,
- pełnomocnictwo (w przypadku osoby upoważnionej) wraz z wniesioną opłatą skarbową z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenia pełnomocnictwa.
III. Opłaty:
31 zł – opłata za udostępnienie dokumentacji
17 zł – opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika).
Opłaty należy dokonać przelewem, przekazem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Chełmży lub bezpośrednio w kasie. Na stronie internetowej Urzędu Miasta Chełmży: www.bip.chelmza.pl, znajduje się numer aktualnego rachunku bankowego.
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
IV. Termin odpowiedzi:
Do 30 dni.
Komórka odpowiedzialna za sprawę:
Dowody osobiste pok. nr 13, telefony : 56/675 20 17 lub 56/639 23 46
V. Tryb odwoławczy:
Do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o odmowie udostępnienia danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
VI. Inne informacje:
1.Przez dane udostępniane w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych rozumie się informacje dotyczące jednego dokumentu lub jednej osoby udzielane na jednorazowy wniosek.
2.Potrzeba uzyskania danych może wynikać z interesu prawnego lub faktycznego.
3.W przypadku powoływania się na interes prawny, wnioskodawca jest zobowiązany wskazać przepis prawa materialnego, na podstawie którego jest uprawniony do żądania danych osobowych innej osoby lub załączyć kopie dokumentów potwierdzających ten interes. Przykładowe sytuacje wskazujące na posiadanie interesu prawnego to: prowadzone postępowanie w sprawie o sfałszowanie dokumentu tożsamości, postępowanie egzekucyjne.
4.W przypadku wskazania we wniosku interesu faktycznego, organ właściwy do udostępnienia danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych występuje o uzyskanie zgody osoby, o udostępnienie danych której wystąpił wnioskodawca.
Załączniki:
1. Wniosek o udostępnienie danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych,
2. Pełnomocnictwo,
3. Klauzula informacyjna.
drukuj (Udostępnienie danych z rejestru dowodów osobistych w trybie jednostkowym)
Załączniki - Udostępnienie danych z rejestru dowodów osobistych w trybie jednostkowym
- Klauzula informacyjna (DOCX) 23.1kB
drukuj (Załączniki - Udostępnienie danych z rejestru dowodów osobistych w trybie jednostkowym)