Przyjęcie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz pobór opłaty
1. Nazwa usługi:
Przyjęcie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz pobór opłaty
2. Nazwa wydziału:
Wydział Gospodarki Miejskiej
3. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2025 r., poz. 733).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.).
4. Wymagane dokumenty:
1. Wypełniony formularz deklaracji (https://www.bip.chelmza.pl/plik,31564,druk-deklaracji-o-wysokosci-oplaty-za-gospodarowanie-odpadami-komunalnymi-obowiazuje-od-01-05-2021r.pdf)
2. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika do deklaracji należy załączyć oryginał lub urzędowo potwierdzoną kopię pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
5. Opłaty:
- Złożenie deklaracji jest wolne od opłat.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN.
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
- Opłatę skarbową w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
6. Komórka i osoba odpowiedzialna za usługę:
Wydział Gospodarki Miejskiej, pokój nr 18, Beata Weber - inspektor
Telefon: 56 639 23 52 Faks: 56 675 21 22 e-mail: weberb@um.chelmza.pl
7. Tryb odwoławczy:
· Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi płatna jest bez wezwania, na podstawie złożonej przez Płatnika deklaracji, o której mowa w punkcie 4.1. W przedmiotowym postępowaniu nie jest wydawane rozstrzygnięcie, od którego przysługiwałoby Płatnikowi odwołanie - za wyjątkiem okoliczności, w których wydawana jest decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
· W przypadku wydania decyzji, o której mowa powyżej, odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
· Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
· Bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
· O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego.
· Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
8. Inne informacje:
- Pierwszą deklarację składa się w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych (art. 6m ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
- Nową deklarację należy złożyć w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana danych będąca podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6m ust. 2 Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
- Zgodnie z art. 10 ust. 2b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, kto wbrew obowiązkowi nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, podlega karze grzywny. Postępowanie w tej sprawie, toczy się według przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (art. 10 ust. 3 cytowanej ustawy).
- Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się miesięcznie, z góry za dany miesiąc, w terminie do 25 dnia każdego miesiąca kalendarzowego, którego dotyczy obowiązek ponoszenia opłaty, w kasie Urzędu Miasta Chełmży lub przelewem na wskazany przez organ rachunek bankowy.
- W przypadku zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi prowadzona jest egzekucja administracyjna należności, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.