Odnośniki
Intranet
Kalendarium
Pn | Wt | Śr | Czw | Pt | Sob | Nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Najbliższe wydarzenia
Przejdź do: www.chelmza.pl
Treść strony
Wydanie dowodu osobistego
Jednostka prowadząca sprawę:
Wydział Spraw Społecznych i Obywatelskich
adres: ul. Gen. Józefa Hallera 2, Chełmża
telefony: 56/675 20 17, 56/639 23 46;
e-mail: dowodyosobiste@chelmza.pl
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2023 r. poz. 2798),
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne ( Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 z późn. zm.).
I. Ogólny opis
1. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty od ukończenia 18 roku życia.
2. W przypadku składania wniosku bezpośrednio w urzędzie, wnioskodawca nie musi przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Urzędnik przygotuje wniosek w systemie na podstawie danych uzyskanych od wnioskodawcy i danych z rejestru PESEL.
3. W przypadku składania wniosku usługą elektroniczną, należy uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Wówczas konieczna jest więc wizyta w urzędzie, gdzie te dane zostaną pobrane i umieszczone w dowodzie osobistym.
Na wizytę w urzędzie mamy 30 dni od dnia złożenia wniosku usługą elektroniczną. Po upływie tego terminu wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania).
Uwaga!
Dla wniosku składanego usługą elektroniczną nie ma konieczności wizyty w urzędzie osoby do 12 roku życia. Wówczas termin złożenia wniosku jest liczony od dnia złożenia wniosku.
4. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty odbiera się w organie gminy, w którym wniosek został złożony.
5. Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek samodzielnie nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
6. Wnioskodawca powinien złożyć wniosek o dowód osobisty jak najszybciej w przypadku:
o ukończenia 18 lat,
o zmiany danych osobowych w obecnym dowodzie, na przykład nazwisko (dowód z nieaktualnymi danymi zostanie unieważniony po upływie 120 dni od dnia zarejestrowania zmiany danych w rejestrze PESEL),
o zmiany wyglądu, na przykład po operacji plastycznej, co utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie,
o zagubienia, zniszczenia lub kradzieży dowodu (najpierw należy jednak zgłosić utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego),
o unieważnienia certyfikatu w dowodzie.
7. Nie ma konieczności wymiany dowodu w przypadku zmiany:
o adresu zameldowania,
o nazwy organu, który wydał dowód.
8. Zgodnie z art. 25 ust. 1 i ust. 2 - Ustawy o dowodach osobistych, wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. W imieniu osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych lub posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych, ubiegających się o wydanie dowodu osobistego wniosek zobowiązany jest złożyć jeden z rodziców, opiekun lub kurator.
9. Wymagana jest obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia.
10. O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.
II. Wymagane dokumenty
1. Ważny dokument paszportowy, a w przypadku nie posiadania, inny dokument zawierający fotografię.
Osoby, które otrzymały polskie obywatelstwo, powinny przedstawić dokument podróży (paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość.
W przypadku złożenia wniosku drogą elektroniczną wymagany dokument należy okazać na wizycie w urzędzie związanej z pobraniem odcisków palców i wzoru podpisu.
2. Jedna kolorowa fotografia o wymiarach 35×45 mm, odzwierciedlająca, w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, przedstawiający ją bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności.
Fotografia osoby do 5-go roku życia może nie spełniać części wymogów w zakresie wizerunku opisanego w art. 29 - Ustawy o dowodach osobistych.
Fotografię wykonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego.
.
III. Opłaty
Wniosek jest wolny od opłat.
IV. Terminy i sposób załatwienia sprawy
1. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż 30 dni od dnia złożenia wniosku. Dowód osobisty można odebrać w terminie jego ważności.
2. Dowód osobisty osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun, a dowód osobisty osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator. Dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego.
3. Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby, z wyjątkiem osoby, która:
o nie ukończyła 5 roku życia;
o ukończyła 5 rok życia i nie ukończyła 12 roku życia, jeżeli osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.
4. Odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności, w przypadku gdy:
• wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony w trybie art. 26 ust. 1 ustawy o dowodach osobistych;
• osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego powiadomi organ gminy o niemożności osobistego odebrania dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia tego wniosku.
V. Komórka odpowiedzialna za sprawę
Dowody osobiste pok. nr 13, telefony : 56/675 20 17 lub 56/639 23 46
VI. Tryb odwoławczy
• Tryb odwoławczy występuje w przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego. Odmowa następuje w drodze decyzji administracyjnej, która posiada rygor natychmiastowej wykonalności
• Odwołanie wnosi się do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał tą decyzję.
VII. Inne informacje
W przypadku wymiany dowodu osobistego po jego odbiór należy zgłosić się z poprzednim dowodem osobistym.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć przy użyciu usługi elektronicznej, logując się na konto serwisu mObywatel.gov.pl, podpisując wniosek podpisem zaufanym, e-dowodem lub certyfikatem kwalifikowanym.
drukuj (Wydanie dowodu osobistego)
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Anna Jasinieckadata wytworzenia: 2025-04-01
- opublikował: Administrator - UM Chełmżadata publikacji: 2012-12-21 11:26
- zmodyfikował: Jarosław Smyczyńskiostatnia modyfikacja: 2025-04-01 14:30
Załączniki - Wydanie dowodu osobistego
- Pelnomocnictwo (DOC) 27kB
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Anna Jasinieckadata wytworzenia: 2025-04-01
- opublikował: Jarosław Smyczyńskidata publikacji: 2025-04-01 14:32
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Anna Jasinieckadata wytworzenia: 2025-04-01
- opublikował: Jarosław Smyczyńskidata publikacji: 2025-04-01 14:32
drukuj (Załączniki - Wydanie dowodu osobistego)
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Anna Jasinieckadata wytworzenia: 2025-04-01
- opublikował: Jarosław Smyczyńskidata publikacji: 2025-04-01 14:31